2013. augusztus
|
É L Ő V Í Z |
Az Ige üzenete
„Ekkor elhagyta Őt az ördög, és íme, angyalok mentek oda, és szolgáltak neki” Máté ev. 4,11,
Jézus megkísértése megkeresztelése után történt a pusztában.
Az első kísértéssel akkor kereste meg az ördög, amikor megéhezett Jézus, mondván a köveket változtassa kenyérré. Jézus tudatosan vállalta a böjtölést, mert ezzel is készült arra a küldetésre, amire Isten Őt rendelte, és amit Ő vállalt. Ellene állt az ördög ötletének, mert Jézus számára az életet nem csupán a kenyér jelentette, hanem Isten szava is, ott a pusztában bizonyos ideig pedig csak azzal „táplálkozott”.
Másodszor elvitte a jeruzsálemi templom egy magas pontjára, mondván ugorjon le, mert Isten majd parancsol az angyaloknak, hogy vigyázzanak rá. Jézus rámutat arra, hogy Ő nem mutatványosnak érkezett el ebbe a világba, azt cselekszi, ami Isten dicsőségét szolgálja.
A harmadik kísértés alkalmával az ellenkezőekkel szemben már hazugsággal állt elő, ha leborulva imádja őt Jézus, akkor amit csak lát arról a magas hegyről, azt és annak minden gazdagságát neki adja. Azzal kecsegtet az ellenség, ami fölött nincs hatalma, amire nem képes, hiszen az Úré a föld és annak teljessége.
Ha győzni akarunk az ördög kísértései fölött, akkor tudnunk kell, hogy meg vagyunk keresztelve – Jézus tulajdonai vagyunk, tehát nem vagyunk kiszolgáltatva az ellenség erőinek. Igeismeretre is szükségünk van, hogy amint Jézus bibliai szavakkal válaszolt, úgy mi is tehessük azt, mert Isten szava, az Ige, élő és ható. Szükségünk van a Szentlélekre, aki eszünkbe juttatja akkor és azt az Igét, amire éppen szükségünk van. Ámen.
Marti Márta ref.lp.
ANNO: Változások egyházunk életében
A második világháború befejezését követően sorsdöntő évek következtek társadalmunk és az egyének életében is. Az akkori kor, illetve az 1945-ös 1946-os évekre jellemző a politikai felelősségre-vonások, az államosítások, felosztják a világi és egyházi nagybirtokokat és a középbirtokokat is, a B-listázás (ez egy olyan eszköz volt, amivel a közigazgatás megtisztítását, az állami és közigazgatási tisztviselők létszámának csökkentését bonyolították le. 1945-ben a nyilas, nemzetiszocialista, németbarát és háborúpárti elemeket távolították el, a konzervatív beállítottságú, „úri mentalitású” tisztviselők zöme a helyén maradt. 1946 májusa és októbere között 62 ezer személyt bocsátottak el munkahelyéről. Ezek zöme valóban jobboldali beállítottságú, de B-listára kerültek olyanok is, akik ellen politikai kifogások nem merültek fel, de pártszempontok és a koalíciós pártoknak a pozíciókért folytatott küzdelme is közrejátszott.) Családom egyik tagját például azért bocsátották el, mert amerikai fogságban volt.
A kor további jellemzői még a lakosság-csere – egyezmény, földreform, élelmiszer-jegyrendszer. A pénz rohamos elértéktelenedése, melyet jól példáz a következő eset: a munkások az üzemből kilépve gyakran egyheti fizetésükért már egy tököt sem kaphattak a piacon. Így alakult ki a városi lakosság kiszolgáltatottságának jelképe, a cserevilág. A vonatok tetején a legszegényebb városi rétegek ugyanúgy, mint a polgárok, vidékre hordták élelemért cserébe a mozgatható ingóságaikat.
Az akkori kormány elrendelte a forgalomba lévő hatalmas mennyiségű, inflálódott bankjegyek egy részének felülbélyegzését. Az államháztartás kiadásainak csökkentése érdekében szigorú pénzpolitikát és erős adópolitikát vezettek be. A pénzforgalom rendjének helyreállítását szolgálta az új pénz bevezetése. 1946. augusztus 1-jén bevezették a forintot. 1 forint 400 ezer kvadmillió pengővel volt egyenlő.
Ezek a gazdasági és politika változások befolyásolták az egyházak, így egyházunk életét is. Sorsdöntő kérdés volt az állam és az egyház szétválasztása, az egyházi iskolák megszüntetése illetve beolvasztása.
Az 1946 augusztusában tartott presbiteri gyűlésen is a kialakult helyzettel kapcsolatos teendőkről tárgyaltak a presbiterek ifj. Koppányi Gyula lelkész vezetésével.
„ Lelkész jelenti, hogy a természetbeni fizetett adókból ezidő szerint 18 q gabona, 7 és fél q szén, 2 q fa és 1 q só jött össze, illetőleg 576 tojás és 250 kg búza átutalásából lett szénné és sóvá. Felteszi a kérdést, hogy follyon-e tovább a temészetbeni adózásra való felhívás és kéri a presbitereket arra is, hogy a majd elkövetkező adókivetésnél vegye számításba, hogy a természetben nyújtott mennyiség elégséges-e az érintett adózó forint-adó kivetésre.” (Jkv, 1946. augusztus 8. 73. sz.)
A továbbiakban egy fontos bejelentést tett a lelkész, mely egy nagylelkű adományról szólt:
„ Zentai János gazdálkodó, volt nemzetgyűlési képviselő, aki bár evangélikus vallású, de felesége és három gyermeke révén szoros kapcsolatok fűzik egyházunkhoz, Isten iránti hálából 10 q búzát adományozott egyházközségünknek. A nehéz viszonyok között, a létért és megmaradásáért harcot vívó egyházközségünk számára igen nagy és őszinte hálára kötelező cselekedet ez...”(Jkv, 1946. augusztus 8. 74. sz.)
A forint bevezetése egyházunk pénzügyi helyzetét is átalakította. A forintra való áttérés alkalmával „ július 31-i pénztárzárlat után átvitelben az egyház összes készpénz vagyona 1, 35 Ft. A különböző alapok és alapítványok, amelyek eddig külön kezeltettek, a többszörös pénzromlás következtében teljesen elértéktelenedett. Kivételt képez az erzsébethelyi templomi alap.”
A presbitérium határozatában kimondta, hogy a harangalap, a lelkészfizetési alap, a Bogár-féle, Bálint Benedek-féle, Szegfű-féle alapok, továbbá a szegényalap teljes elértéktelenedésük miatt megszűntnek tekintik.
„ A Bogár Dániel alapítvány megszűntével kapcsolatban presbitérium kinyilvánítja, hogy a továbbiakban a templomépítő nagy adakozó és hitvestársa sírjának rendbentartása és gondozása az egyház mindenkori el nem mulasztható kötelessége lesz.” (Jkv, 1946. augusztus 8. 75. sz.)
Az új pénzegység bevezetése miatt szükségessé vált új költségvetés, új adókivetés elkészítése, melyek esetében figyelembe kellett venni az adófizetők anyagi helyzetében lényeges és minden vonalon végbement változásokat is. Több nehézséggel kellett számolni, mint pl.: B-lista, nem volt még ismeretes a fix fizetésűek jövedelme... stb.
1946 szeptemberében határozat született egyházunk költségvetéséről is, az egyházi adó osztályokba sorolásáról. Ezek gyakorlati megvalósítása sem volt zökkenőmentes, így többször is módosítani kellett.
Buzás László
GYÜLEKEZETI ÉLET
A történelmi Békés-Bánáti Református Egyházmegye
gyülekezeteinek találkozója
2013. augusztus 17-én a Makó-Belvárosi templomban találkozóra került sor, melynek célja az volt, hogy a trianoni diktátum előtti időszakban az 1912-es adatok szerinti legnagyobb magyar református egyházmegyének, a Békés-Bánáti Egyházmegyének jelenleg 3 ország 5 egyházmegyéjében élő gyülekezetei hálával emlékezzenek a múlt áldásaira és kifejezzék összetartozás érzésüket és a jövőben közös programok szervezését kezdeményezzék. E célból Szerbiából a Bánáti, Romániából az Aradi és a Temesvári, az anyaországból a Békési és Csongrádi Egyházmegyék gyülekezetinek küldöttei – mintegy 800-an – találkoztak Makón. Az ünnepi istentiszteleten Dr. Bölcskei Gusztáv püspök úr hirdette Isten igéjét, majd az egyházmegyék esperesei mutatták be saját közösségeik jelenlegi életét és tevékenységüket. A rendezvény részeként az egyházmegyék vezetői aláírták azt az együttműködési szándéknyilatkozatot, melynek részletes kidolgozása és hivatalos jóváhagyása után egyesületi formában folytatódhat a közös szolgálat. Gyülekezetünkből 10 fő vett részt a találkozón, ahol a délutáni program során szekciókban folytatódott a testvéri beszélgetés.
Érdekesség az Egyházmegye pecsétjéről
A Békés-Bánáti Egyházmegye ugyan használt kör vagy hosszú bélyegzőt, de levéltári adatok szerint nem lehet találni olyan pecsétet vagy pecsétlenyomatot, amely bármiféle címert tartalmazna. Mind a kör, mind a hosszú bélyegzőkön egyszerűen az egyházmegye neve szerepelt. Több, az egyházmegye esperesének aláírásával ellátott hivatalos levélen viszont olyan pecsét látható, melynek körfelirata a következő: KÖRÖS-MAROS KÖZI SZENT TÁRSASÁG PECSÉTJE 1701”. A megfejtés a következő: 1552-től 1559-ig Makó földesura Varkocs Tamás kálvinista lett, s ezzel a terület reformátusságának központjává vált Makó 1686-ig. Ezért hívták Makó traktusnak vagy Makói Egyházmegyének. 1701-től lett Körös-Maros közi Szent Társaság, majd a Békés-Bánáti Református Egyházmegye nevet vette fel.
Kórusunk záróhangversenye
Június 16-án délután volt énekkarunk idei záróhangversenye. Akit a kánikula nem riasztott vissza, élvezettel tapasztalhatta, hogy az utóbbi évadban tovább bővült a kórus repertoárja, és a korábban is előadott darabok még kifinomultabban szólaltak meg. Hogy Hajtman Ildikó karnagyként és szólóénekesként egyaránt bizonyíthatta remek képességeit, a lelkes kórustagokon kívül a hangszeres közreműködők is nagyban hozzájárultak. Vidám lazításra adott alkalmat Palyusik Edit pompás prózai produkciója. A műsor gyöngyszemeit dr. Tóth János hangulatos konferálása fűzte csillogó ékszerré.
***
Egyházmegyei presbiteri és
gyülekezeti konferencia Füzesgyarmaton
A Presbiteri Szövetség megyei szervezete ez év 2. félévi konferenciáját 2013. szeptember 21-én szombaton a füzesgyarmati templomban rendezi. A nyitó áhítat szolgálatát Juhász Sándor vésztői lelkipásztor végzi, a rendezvény vendége Dr. Fekete Károly debreceni teológiai professzor lesz, aki a Heidelbergi Káté gondviselésről való tanításáról tart előadást. Reméljük, hogy gyülekezetünkből sokan érdeklődnek és vesznek részt a rendezvényen, melynek részletes programját hamarosan hirdetni fogjuk.
5
Most tehát miért késlekedsz?
A CEC a Conference of European Churches rövidítése, melyet a magyar médiában Európai Egyházak Nagygyűlése néven ismerhettek meg. Ez a legnagyobb ökumenikus szervezet egész Európában, beleértve néhány amerikai régiót is.
Ahogyan a neve is mondja, az európai egyházak közül nagyon sokan képviseltették magukat immáron XIV. alkalommal, ezúttal Budapesten július 3. és 8. között. A nagygyűlés fő feladata a 2009-es Lyon-i nagygyűlés döntéseinek felülvizsgálata volt, mivel azoknak a változó társadalomban az egyházi problémákkal, a szekularizációval, elértéktelenedéssel, az új generációjövőjének reményvesztettségével és a gazdasági válság által gerjesztett feszültséggel kell megküzdenie, így egy erősebb, gyorsabban reagáló, jobban átlátható rendszerre van szükség. A CEC felépítését leegyszerűsítették, a genfi központját megszüntetve Brüsszelbe helyezték át a fő irányítások helyszínét.
Az anyagiak csökkentésével a CEC-et körülvevő intézmények méreteit is csökkentették, összevonták, áthelyezték. A szervezet nagyon sok változáson ment keresztül, de ezekre égető szükség is volt. A sürgetést szimbolizálva választották az ökumenikus nagygyűlés mottójául a Bibliából vett idézetet:„Most tehát miért késlekedsz?”(ApCsel 22, 14-16).
Én, mint steward, segítőként vettem részt 29 nemzetközi társammal együtt. A képen középen a cikk szerzője
A kommunikációs osztály részeként egy örökmozgó csapattal dolgozhattam, valódi kihívásokkal teli egy héten át. A delegátuson kívül körülbelül háromszázan járultak hozzá a nagygyűlés lebonyolításához. További információkat a CEC honlapján találhatnak különböző nyelveken, csakúgy, mint a hivatalos blogbejegyzéseket. : http://assembly2013.ceceurope.org/
Képeket pedig itt: http://www.flickr.com/photos/98307577@N03/
Passalacqua Stella
Csendeshét Nován
Ebben az évben gyülekezeti csendeshetünk a zala-megyei Csicsergő Központban került megrendezésre, amit családi vállalkozásként működtetnek. Az átforrósodott falak közül délutánonként sokan a szállásunk melletti tóban találtak felüdülést sokféle hal társaságában.
Délelőttönként szellőztetéssel tettük a Göcsej előadótermet elviselhetővé. Bár a testünk sokszor szenvedett a melegtől, nem úgy a lelkünk!
A már-már megszokott családi áhítat kicsik és nagyok figyelmét is lekötötte, együtt tanultuk az aranymondásokat, majd előadónkra dr. Márkus Mihály nyugalmazott dunamelléki püspökre és aktív tatai lelkipásztorra figyelhettünk, akinek a püspöki tisztet azért kellett letennie, mert három ciklusnál, azaz tizennyolc évnél tovább egyházi törvényeink nem engedélyezi az e tisztségben való szolgálatot.
Az imádság témáját egyház-történészként járta körül, és az első előadásában a bibliai kor imádkozási szokásait mutatta be. Egyrészt a testtartásról hallottunk, amely lehetett leborulás a földre, vagy éppen az ég felé tartott kezekkel állva, de ennél sokkal fontosabb volt, hogy az imádságnak mindkét szárnya meg volt: lélekkel és értelemmel fohászkodtak. Így tud igazán az ember lelke „lélekzetetet(sic!) venni” ahogy a testünk lélegzetet vesz. Mindezekre alapvetően háromféle válasz jöhet: igen, nem, és várj! Az ima része a bűnbánat is, ahol például Dániel még ősei bűneit is megvallotta Isten előtt. Rátérve a Miatyánkra elhangzott, hogy megbocsátás hiányában fejünkre imádkozzuk a kárhozatot.
A második nap az államegyházi imádságról szólt és elhangzott, hogy ez máig működő modell Dániában vagy Svédországban. Figyelmünk központjában természetesen a Nagy Konstantin nevével fémjelzett korszak állt. Bibliai előképként említést nyert Mózes és Áron vagy Salamon király és Cádók pap együtt munkálkodása, sőt Salamon mondta el az újonnan megépített jeruzsálemi templom felszentelő imádságát. De az ebben rejlő veszélyt jól mutatta korábban Saul király és Sámuel próféta konfliktusa, amikor Saul áldozatot mutatott be, mert nem győzte kivárni, hogy a próféta megérkezzen és ez a későbbi bukásának is oka lett. A keresztyénség történetében ez a kor egyrészt felhígulást hozott, mert az előmenetel titka a keresztyénné létel lett, másrészt soha nem látott lehetőségeket és támogatást is kapott a keresztyénség: például a magyar apostoli királyaink püspökségalapítási joggal rendelkeztek. Ez a lelki légkör kedvezett a szerzetesi életformának, ahol sokszor az uniformizált imádságoknak szentelhették életüket azok, akik a kinti világot felszínesnek érezték, így lett az ember Isten koldusa.
A reformációval a hitbeli dolgokban való személyes felelősség került előtérbe: egyénként is keresd az Istent. Ezt segítendő lefordították a nép nyelvére a Bibliát, bár egy-egy nyomtatott példány négy rajnai forintba, egy ökör árába került. Újra fontos lett a közös imádság is és megjelentek az imádságos könyvek. A pietizmus pedig újra felfedezte, hogy nem csak értelme, hanem szíve is van az embernek.
Negyedik napon a kortárs imád-ságokról esett szó. Hallhattunk rész-letet például Döbrentei Ildikó imádsággyűjteményéből.
Napjainkban a lelkipásztori feladat sem változott: Isten szájának kell lennie az emberek felé és az emberek szájának Isten felé. Mai gyülekezetekben van arra is példa, hogy „imaperselyt” is kitesznek, ahová a gyülekezeti tagok imakéréseiket bedobhatják és a lelkipásztor az istentisztelet előtt azt bedolgozza a szószékről mondott imádságába.
Előadásait a püspök úr számtalan példával támasztotta alá és sokféle imádságot hallhattunk, s mondhattunk el vele együtt is. Úgy hiszem, a keresztyén élet eme létfontosságú területéről ilyen megvilágításban még keveset hallhattunk: Egyedül Istené a Dicsőség!
Marti Miklós Nándor
Ki mit tud ?
2013. Nova-Csicsergő
Elköszönő vers
Szentléleki energia egy évre volt elegendő –
a távolság nem akadály: próbáljuk ki a Csicsergőt !
Így döntöttek a szervezők, s Bükk fennsíknak háttal állva:
Irány Nyugat ! – ez a jelszó, s elgurultunk hát Novára.
Hét óra a Csicsibuszon mint a villám, úgy tűnt tova,
a kicsik, nagyok, fiúk lányok – már levesért álltak sorba…
Új rendszerhez idomultunk, svéd asztalról reggelizve,
délben, este szigorúan „zöldkártyával” megfizetve.
Az első nap ebéd után zsírégető sétát tettünk,
s a kiszemelt objektumok zárt kapuin döngethettünk…
Az időre nem volt panasz, s bár a felhők jól elbújtak,
a Csicsergő büféjében színes fagyik hűtve voltak !
S aki ennél jobbra vágyott, ha a hőség növekedett,
fürdőruha leple alatt a hűs tóba ereszkedett.
A napirend ismerős volt: álom után mindjárt torna –
„disznótor sem kötelező” – népszerű volt ez a monda.
A reggeli áhítatok kísértésbe hoztak minket,
de a végén megtanultuk: fegyvert kitől kapunk ingyen.
Nézzük meg, hogy mivel élünk – fantáziát félre téve –
a csatáink rólunk szólnak, s imádsággal: nyerni kéne !
Imádság a hét témája, s Márkus Püspök előadta,
szentgyörgyvölgyi kis lelkészből hogyan lett a „népek atyja”?
Mártminthogy a Dunántúlon, s református területen,
Pápa lett a püspöki vár, s ő püspök lett pápa helyett.
Imádságok sok példája, köteteknek hosszú sora,
melyekből a felolvasást rövidítni alig tudta…
Így jutottunk Dánieltől Lutheren át Szikszaiig,
s áhítattal éreztünk át, hogy fejlődni bőven van mit !
Jó lenne, ha megéreznénk, milyen az a „más állapot”,
melyben szívünk elérheti az isteni magaslatot.
Estére is maradt téma: feltámadás hitben élve
könnyű már az elengedés, „jósló fájás” jelét értve…
De az idő bizonytalan, ezért kell a felkészülés,
alapkérdés megoldódott, ne aggódj hát: bízz és remélj !
Délutáni programokra az is jött, ki nem is tudta,
hogy a Csicsi léghűtője nagy melegben kikapcsolva…
Lendva várát is bevettük, aki nem jött már bánhatja,
s kinek nem volt eurója, forintját is használhatta.
Régmúlt idők éveiben sok híresség itt megfordult:
Bánffy Miklós szép nejének Mátyás király is udvarolt !
Az őrségi kirándulás: - Szalafőn túl a Pityerszer -,
a skanzeni séta után langalló várt, meg hideg ser.
Hazafelé árpád-kori templomszemlét befejezve
kiderült, hogy tökmagolaj nem nőknek lett kitervezve…
Csömörédi expresszvonat szédítően robogott –
láttunk egy-két szarvas-árnyat, de puskánk az egy se volt
Az utolsó délutánon orchideák hívogattak,
s akik látták bizonyára, sok szép emlék-képet kaptak.
Kicsiknek is jutott emlék: Ani néni tanítása,
a sok hasznos kézi gyártmány utazhat majd mind Csabára.
Ránk is ez a sors vár holnap – gyorsan elszállt a hét tova,
legyen áldás Csicsergőn: viszontlátás kedves Nova !
dr. Tóth János
ANYAKÖNYVI HÍREK
Házasságára Isten áldását kérte:
- Kucsara Gergő és Máté Zsuzsanna.
Keresztség sákramentumában részesült:
- Pocsaji Richard és Fekete Katalin Gabriella Zoé fia,
- Sajben Attila és Mag Gyöngyi Anita leánya,
- Kovács Attila és Bukva Ibolya Enikő Boglárka leánya,
- Balázs Zsolt ésVirág Adrienn Zsolt fia,
- Szabó László és Szűcs Edit Elina Hanna nevű gyermeke.
Utolsó földi útjára kísértük:
- Csillám András Frigyest 48 éves,
- Péter Sándort 81 éves,
- Varga Ferencet 49 éves,
- ö.Horostyák Pálné sz.: Simon Ilonát 96 éves,
- Nadobán Zoltán Lászlót 35 éves,
- Hihály Pál Ferencné sz.: Czuczor Piroskát 63 éves,
- Oláh Gábort 79 éves,
- Trucz-Uhrin Lászlót 62 éves korában kísértük utolsó földi útjukra.
RENDSZERES GYÜLEKEZETI ALKALMAINK
- Vasárnap 10 órakor istentisztelet a templomban,
- vele egyidőben gyermekistentisztelet a gyülekezeti teremben, ifi konyha klub a konyhában.
- Minden hétfőn 17 órától konfirmáció előkészítő,
- Kedden 18 órakor bibliaóra.
- Csütörtökön 18 órakor istentisztelet.
- Minden hónap 1. vasárnapján 1 órakor presbiteri bibliaóra,
- Minden hónap 1. és 3. vasárnapján 14 órakor Mezőmegyeren,
- Minden hónap 1. vasárnapján 15.30-kor Telekgerendáson,
- Minden hónap 2. és 4. szerdáján 17 órakor a Református Iszákosmentő Misszió alkalma
ELÉRHETŐSÉGEK
Marti Miklós és Marti Márta lelkipásztorok, Balogh László gondnok
Békéscsabai Református Egyházközség Lelkészi Hivatala
/5600 Békéscsaba, Deák F. u. 4./
Tel.: 66/327-367, 20/222 0828, E-mail: martimiklos@reformatus.hu
Hivatali idő: hétfő, csütörtök 9-12 óra és kedd, csütörtök 17-18 óra.
SZERDA, PÉNTEK SZÜNNAP! /Egyéb időpont telefonos egyeztetés alapján./
Kiadja a Békéscsabai Református Egyházközség Presbitériuma
Szerkesztőség: Elovizszerk@gmail.com
Szerkesztők: Dr. Tóth János és dr. Képiró Tibor; lektor: Marti Miklós
fotók: Dr. Kürthy Csaba; munkatársak: Marti Márta, Butyka Zsolt, Tar Krisztián